Gazetemizin yazarlarından lojistik uzmanın Kadir Yıldız son köşe yazısında, Çin’deki gelişmelerin Türkiye’ye yarayacağını değerlendirerek, 2022 yılında Türkiye ihracat da rekor kırabilir değerlendirmesin de bulundu.
Lojistik sektörünün olağan üstü durumlarda ne kadar elzem ve önemli olduğu tüm dünya da virüs salgını ile birlikte tam anlaşılmış oldu. Dünya bazında ve ülkemizde lojistik sektörü tüm sıkıntılara rağmen büyümeye devam etti hatta Avrupa ülkelerin de görülen sürücü sıkıntısı bu büyümenin devam edeceğinin göstergelerinden biri.
2021 yılı lojistik sektörü açısından ve yükselen navlun fiyatları ile verimlilik açısından rekor kırdı denebilir. Aynı zaman da krizlerde nasıl hareket etmek gerektiği ve her türlü olasılığa hazır olmak açısından önemli tecrübe de oldu.
Tüm dünya da görülen mal ve hizmetlerdeki fiyat artışlarının devam edeceği mal ve hizmetlerdeki eksikliğin artacağı tüm ülkelerin ortak görüşü bu da şunu ortaya koydu ki; üretici firmaların ve üretmenin hayati bir mesele olduğu, mutlaka en azından kendine yetecek kadar bile olsa üretim tesislerine sahip olarak üretim yapabilmek…
2021 yılında en önemli olaylara lojistik açıdan bakıldığında iki önemli olay tüm dünyadaki ticareti, mal akışını, lojistik hareketleri etkilediği görülür bunlardan;
1. Suveyş Kanalında yaşanan geminin karaya oturması ve kanalı tıkaması sonucu getirdiği sonuçlardır. Bu olayda geminin kurtarılması 6 gün sürmüş olmasına rağmen ki 6 gün uzun bir süreydi buna rağmen etkileri dünya genelinde olmuştu çünkü Asya-Avrupa hattında en kısa yol ve dünya ticaretinin yaklaşık 12 bu kanal üzerinden gerçekleşiyor.
2. Dünya konteyner piyasasına birlerinin müdahale ederek Çin’den dünyaya mal akışını kesmeleridir. Çin’den yapılan taşımalarda görülen kaldırılamaz navlunlar, temin edilemeyen konteynerlerden dolayı dünyaya mal akışı büyük ölçüde düştü bu ise ülkemize yaradı. Aslında birileri Çin’i bir güzel dövüyor görünüyor çünkü bu gelişmeler istatistik olarak konteynerlere bakıldığında pek gerçekçi durmuyor (olay tamamen Çin’e dönük siyasi bir durum gibi görünüyor). Çin’deki bu gelişme yani Çin’den mal akışının durma noktasına gelmesi Türkiye’ye yaradı. Son günlerde görülen ihracat artışı ve ihracat kalemlerindeki çeşitlilik ihracat da rekor seviyeye çıktı. Her ne kadar döviz deki yükselme ihracatı tetiklese de esas olan Çin’den mal akışının durma noktasına gelmesidir. Hem kalite açısından, hem de fiyat açısından, hem de yolun kısa olmasından gelen uygunluk şu günlerde ihracatımızın artışının devam edeceğini gösteriyor.
Peki 2022 yılında dış ticaret ve lojistik hareketlilik nasıl olacaktı veya nasıl olabilir;
Çin meselesinde anlattığımız devam ederse ki devam edecek görünüyor birileri kesinlikle Çin’e dur demek istiyor. Bu bizim ülkemize yaramaya devam edecek hatta bu devamlılık 2024 yılının sonunu bulabilir ayrıca dünya piyasalarının kendini toparlaması , fiyat dengeleri, dış ticaret dengeleri, üretim dengeleri kısa sürede toparlanacak gibi durmuyor.
Lojistik sektörü açısında bakıldığında 2021 yılında görülen büyüme artışı, 2022 yılında daha artarak devam edecek nitekim bu sektöre yapılan yatırım istatistikleri bunun göstergelerinden biridir. Doviz kurunda görülen artışların devam edeceği doların 11 tl civarında sabitleneceği ( uzun zamandır fısıltı halinde bu 11 tl olması gerektiği piyasalara fısıldanır) ve Türkiye ithalatının bunun üzerinden yürüyeceği kuvvetle muhtemeldir.
Netice olarak 2022 yılında ihracat da rekor üstüne rekor kırılacak, lojistik sektörü büyük yatırımlar alacak, navlunlar da yükselmeler devam edecek.
Önemli olan şudur dünya dengeleri her an değişebilir, dünya siyasetine yön veren güçler her an her şeyi değiştirebilir nasıl bir virüsle 2 yıldır her şey değişti veya Suveyş Kanalına oturtulan bir gemi ile nasıl etkiler oluşturuldu veya konteynerlere müdahale dünya ticaretini nasıl zıplatıabiliyor bunların hiç biri tesadüf olamaz….. Fakat bunlardan bazı olaylar Türkiye’ye yarıyor, güzel olan taraflarından biri de budur.